Monday, June 13, 2005

Leuven
Van onze correspondent

Woensdagavond werd een jonge Leuvenaar gearresteerd in zijn woning. De 23-jarige man had zich enkele keren uitgegeven voor een agent van de federale politie.
Gekleed als een agent die het verkeer regelt, controleerde hij fietsers in het park De Bruul. Hij had altijd een busje pepperspray en een matrak bij zich. Buurtbewoners tipten het echte politiekorps. De nepagent werd aangehouden voor aanmatiging van openbaar ambt en verboden wapendracht. Op 22 juni moet hij zich verantwoorden voor de rechter. Hij riskeert tot twee jaar cel. In 1997 deed de jongeman, die toen nog minderjarig was, zich al eens voor als agent. Ook toen werd hij op het matje geroepen.

(bron:
www.robnet.be)

Nicky S. en David S. wonen samen in de Pereboomstraat nr. 28, vlak achter De Bruul. (Er wonen echter nog twee mensen in dat huis, dus het is niet dat Nicky en David met twee samenwonen, en bijvoorbeeld een homokoppel zijn, nvdr.) Het is daar dat de persoon die zich al een tijdje als agent voordeed, deze week werd opgepakt. Een kort interview met Nicky en David, die allebei met deze man in contact kwamen. Onthutsend.

(Gratts) Hoe en wanneer ben je zelf met de nepagent in contact gekomen ?
(David) Ongeveer 2 weken geleden, 's avonds tijdens het terugkeren van 'de film', rond halfeen dus. Bij het oprijden van 'Den Bruul' sprong ie plotsklaps uit het struikgewas, en hield mij en mijn vriendin tegen.
(Nicky) Ondertussen moet het ongeveer drie weken geleden zijn; de nacht liep al bijna op zijn eind toen ik me al fietsend via De Bruul huiswaarts begaf. Het was even schrikken wanneer er plots een gedaante vanuit de struiken tevoorschijn sprong en me luidkeels maar vooral Aarschots een halt toeriep.
(Blijkbaar gebruikte de man steeds dezelfde methode, nvdr.)

(G) Waren er speciale kenmerken aan hem ? Had hij bijvoorbeeld een echt uniform aan ?
(N) Zijn vermomming was erg overtuigend: hij droeg een volwaardig agentenuniform met een fluorescerende vest, bovendien had hij ook zo'n indrukwekkende toolbelt voorzien van wapens (matrak, waterpistool) en varia. Voor diegenen die er nog aan zouden twijfelen, de obligate snor schitterde fier en getrimd in het maanlicht.
(D) Hij droeg inderdaad een echt uniform, inclusief fluo-oranje hesje. Om niet op te vallen in dat struikgewas vermoed ik. Hij lurkte ook als een echte James Dean aan zijn sigaret.

(G) Waren jullie op dat moment eigenlijk zelf in overtreding ?
(N) Bij het binnenrijden van De Bruul had ik net de dynamo afgezet om de laatste meters met zo min mogelijk weerstand af te leggen. Dit was ook mijn verklaring naar hem toe waarom ik mijn licht niet op had staan. Toen hij vroeg om eens te demonstreren of ze überhaupt wel werkten bleek dit natuurlijk niet helemaal het geval te zijn. De gespeelde verbazing omtrent het kapotte achterlicht bleek voor een keer echter wel te werken.
(D) Bwa ja, we reden met de fiets 'Den Bruul' op, terwijl dat dat blijkbaar niet mag. Maar dat wist ik niet (écht niet mama!). En eigenlijk had ik mijn lichtjes (het tijdperk van de dynamo is inderdaad voorbij) ook niet op mijn fiets steken. Geen onoverkomelijke zaken dus.

(G) Vermoedde je toen al dat er iets niet pluis was ? Waren er aanwijzingen die konden wijzen op het feit dat hij geen echte politieagent, ‘een flik’, was ?
(D) Het viel mij inderdaad direct op dat hij rookte. Ik ben ook een roker, die elke dag probeert te stoppen enzo, dus het is niet persoonlijk, maar volgens mij mag 'ne flik' niet in het openbaar roken. Toen 'de flik' mij diets maakte op enkele zaken zoals mijn lichtjes en het feit dat ik daar niet mag fietsen, draaide ik mij om om te kijken waar dat verbodsbord dan wel stond, toen mij ineens een papperig, marginaal figuur opviel dat op een bankje vlakbij de ingang van 'Den Bruul' zittend zat te wezen, met zijn bovenlichaam in de schaduw, op twee meter vanwaar 'de flik' dus uit dat struikgewas sprong. Als laatste was er het eigenlijk ronduit schitterende plat Leivens accent waarmee de man sprak dat mij toch wel even naar die verborgen camera deed zoeken. Een ordehandhaver spreekt volgens mij een begrijpbare taal voor ieder van ons.
(N) "Heee jeh!!!", "ge meugt hie ni fitse eh jeh", "marcheert et wel jeh?", "loate moake eh jeh..."Enkele uitspraken die al konden tellen als aanwijzing dat er iets niet helemaal pluis was. Verder ook het feit dat hij helemaal alleen was en volgens mij niet echt nodig op die lokatie.
(D) Enkele citaten van de manier waarop ie mij nog aansprak: "Awel jeh?!", "Waar is uw licht jeh?!", "Aah zo jeh?!", "Da mag ni he jeh!", "Nooit gehoord van rond te rijden jeh?!", "Aah zo jeh?!", "Aah zo jeh?!", "Allez, tis goe voor ene keer he jeh!"
(Opvallend hoe Nicky de man’s accent categoriseert als ‘Aarschots’, terwijl David het heeft over ‘Leivens’. Onderzoek moet uitwijzen vanwaar de man precies afkomstig is. Ook de methode van de man verschilde dan toch: in David's geval had hij een handlanger bij, terwijl Nicky accentueert dat de man alleen was, nvdr.)

(G) Voel je je veiliger nu je weet dat deze misdadiger gepakt is ?
(D) Zeker. Iemand die pepperspray en 'ne matrak' op zak heeft, en achterafduidelijk ziek in zijn hoofd blijkt te zijn (zoals de meeste flikken eigenlijk) moet ik niet in het paradijselijk groene recreatiedomein als 'Den Bruul', waar kinderen spelen, ouderen zitten, en culturen zich vermengen...euh.. hebben!
(N) Veiliger is misschien niet meteen het juiste woord maar ik ben wel blij dat het eindelijk allemaal achter de rug is. David en ik stonden lange tijd alleen, wanneer we onze ervaringen probeerden te delen stuitten we meestal op ongeloof. Dit behoort nu gelukkig allemaal tot het verleden, of ik ooit nog een politieagent zal kunnen vertrouwen moet de toekomst dan weer uitmaken...

Voor wie eraan zou twijfelen; het artikel van op Robnet is écht, alsook de prachtige getuigenissen van Nicky S. en David S. Bedankt voor de medewerking !

6 Comments:

Anonymous Anonymous is aan het zagen...

Jaja, een mens maakt wat mee...

10:04 am  
Anonymous Anonymous is aan het zagen...

altijd al gedacht dat daffe en nicky iets hadden met elkaar...

12:13 pm  
Anonymous Anonymous is aan het zagen...

...en niet alleen met elkaar, ook met elkander!

1:49 pm  
Anonymous Anonymous is aan het zagen...

Moet'a ni me' een Ooftletter: Elkander?!?

1:00 pm  
Blogger wezijnhetniethetisjeinbeelding is aan het zagen...

... en dat zomaar in de Bruul... je ziet, het ware gevaar speelt zich af om de hoek!
... en ik die dacht dat ik in een veilige buurt woonde!

3:44 pm  
Anonymous Anonymous is aan het zagen...

altijd al gedacht dat je een jaloers type bent, franky...

9:26 pm  

Post a Comment

<< Home

Google
Free Web Site Counter
Web Counter